Hyppää sisältöön

Huolla aivoja ja maalaa mielenmaisemasi

Aivoterveys korostuu Wellamo-opiston lukuvuoden teemassa ja hyvinvointia edistävässä kurssitarjonnassa. Uuden opettelu virkistää mieltä ja voi suojata aivoja muistisairauksilta. Aivot tarvitsevat myös toisten ihmisten seuraa ja toisaalta aivojen hyvinvoinnista huolehtiminen on mahdollista kaikenikäisille.

Julkaisemme aivoterveyteen liittyvää materiaalia verkkosivuillamme koko lukuvuoden ajan.

Kuukauden vinkki – Hyvä uni rakennetaan päivällä

Ihmisiä keskustelemassa aulassa

Luennot

  • Ikääntyvien yliopiston maksuton luento
    Miksi kannattaa syödä terveellisesti? Emme ole sitä mitä syömme vaan sitä mitä suoliston bakteerit tekevät siitä mitä syömme.
    ke 2.10.2024 klo 14.00–16.00
    Professori emeritus, Pentti Huovinen, Turun yliopisto
  • Aivoterveydestä ja unesta huolehtiminen kansalaistaitona (Kansalaistaitoviikon etäluento)
    5.9. klo 13.00-14.00
    Fellmannian auditorio, Kirkkokatu 27
    Luennoitsijana Timo Partonen, tutkimusprofessori THL

Hyvinvointia aivoille

Aivot ohjaavat ihmisen koko kehon toimintaa. Ne vastaavat käyttäytymisestä, tunteista, tiedonkäsittelystä sekä tämän kaiken säätelystä. Aivojen hyvinvointiin kannattaa kiinnittää huomiota tekemällä pieniä ja hyviä arjen valintoja. Aivojen hyvinvoinnin vahvistaminen on mahdollista kaikenikäisille.

Lähde Aivoliitto

  • Aivojen hyvinvointia voi suojata monin eri tavoin. Terveelliset elintavat rakentavat perustan aivojen hyvinvoinnille. On hyvä muistaa, että sydänystävälliset valinnat tekevät hyvää myös aivoille.

    • Kasvispainotteinen ja hyviä rasvoja sisältävä ravinto sekä säännöllinen ruokailu antavat aivoille energiaa. Hyödynnä valinnoissasi Sydänmerkki-tuotteita.
    • Monipuolinen liikunta edistää ajattelua, muistia ja tarkkaavaisuutta.
    • Verenpaine-, sokeri- ja kolesteroliarvoista huolehtiminen on aivoterveysteko.
    • Aivot kaipaavat sopivasti haasteita ja uuden oppimista.
    • Pää on aivojen suojakuori –suojaa se ylimääräisiltä kolhuilta.
  • Hyvä uni palauttaa ja virkistää. Uni tukee uuden oppimista, tunteiden säätelyä ja tiedon käsittelyä sekä kykyä selviytyä elämän haasteista. Hyvän unen perusta luodaan jo päivän aikana.

    • Riittävä määrä unta ja säännöllinen unirytmi luovat perustan aivojen hyvinvoinnille.
    • Ulkoilu valoisaan aikaan tukee vuorokausirytmiä ja hyvää yöunta.
    • Keholle ja mielelle kannattaa tarjota aktiivista tekemistä päivällä.
    • Aivojen lepotauot päivän aikana palauttavat ja virkistävät.
    • Rauhallinen nukkumisympäristö varmistaa hyvän unen.
  • Arkiset kohtaamiset, vuorovaikutus ja yhdessä oleminen ravitsevat ja suojaavat aivoja. Ihmissuhteet tarjoavat läheisyyttä, turvallisuutta ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. Jokainen meistä tarvitsee kokemuksen siitä, että on arvostettu ja tärkeä toisille.

    • Pienikin kohtaaminen voi olla merkityksellinen.
    • Ystävällinen katse, hymy jaläsnäolo rakentavat yhteyttätoisiin ja vahvistavat hyvinvointia.
    • Yhdessä tekeminen, kokemusten jakaminen ja osallistuminen luovat yhteenkuuluvuutta.
    • Puhelu tai viesti ystävälle piristää molempien päivää.
  • Merkityksellisyyden kokemus vahvistaa mielen ja aivojen hyvinvointia. Merkityksellisyys luo myönteisiä tunteita, kannustaa hyviin elämäntapoihin sekä auttaa kohtaamaan kuormittavia elämäntilanteita.

    • Itselle tärkeät asiat on hyvä tunnistaa ja antaa niille aikaa.
    • Kannattaa suunnata huomio asioihin, jotka tuovat iloa ja antavat voimaa.
    • Omien kykyjen ja taitojen käyttäminen sekä oman ajan antaminen toisten iloksi ja avuksi on arvokasta.
    • Eletyt vuodet kerryttävät kokemusta, tietoa ja taitoa – siitä kannattaa olla ylpeä!

Aivoliiton uniteemavuosi 2024

Tutustu unikampanjaan